TEORI
PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA (B2)
Profesor Dr. Stephen Krashen merupakan pakar dalam bidang linguistik,
khususnya dalam teori pemerolehan B2. Berdasarkan teori monitor, Krashen telah
mengemukakan 5 teori hipotesis tentang pemerolehan B2.
Dalam teori ini terdapat 3 faktor dalaman yang beroperasi
dalam minda manusia semasa manusia mempelajari B2. Terdapat dua alat memproses
bahasa yang beroperasi secara bawah sedar iaitu ‘filter’ dan ‘organizer’. Alat
memproses bahasa yang beroperasi secara sedar pula dikenali sebagai monitor
(seperti dalam Rajah 1). Dalam teori ini, diandaikan bahawa ketika pelajar
mempelajari B2, pelajar tidak dapat menerima semua bahasa yang mereka dengar.
Bahasa yang ditapis berdasarkan faktor-faktor afektif
seperti motif, keperluan sikap dan keadaan emosi. Dalam kajian oleh Dulay
et.al yang telah dibincangkan dalam buku
Pengantar Psikolinguistik oleh Noor
Aina Dani, 2007 beliau menggunakan
beberapa seperti istilah ‘filter’ yang
digunakan untuk merujuk faktor-faktor afektif yang menapis keluar
bahagian-bahagian tertentu daripada persekitaran bahasa pelajar. ‘Organizer’
pula merupakan bahagian minda pelajar yang mengatur bahasa baru. ‘Organizer’
berperanan membina sistem peraturan bahasa yang baru secara beransur-ansur.
‘Organizer’ digunakan oleh pelajar untuk menerbitkan ayat-ayat yang tidak
dipelajari melalui hafalan. ‘Monitor’ merupakan bahagian sistem dalaman pelajar
yang memproses maklumat dengan secara sedar. Contohnya, ketika pelajar
menghafal peraturan tatabahasa dan mencuba menggunakan peraturan itu secara
sedar ketika berbual.
|
(Sumber : Noor Aina
Dani, 2007)
Motivasi juga bertindak menapis keluar bahagian-bahagian
bahasa yang difikirkan tidak penting daripada minda pelajar. Menurut Noor Aina
Dani (2007) terdapat 3 jenis motivasi yang mempengaruhi pembelajaran B2 pelajar
iaitu;
a)
Motivasi Integratif
Motivasi ini merupakan kemahuan untuk menyertai hidup
masyarakat yang menuturkan bahasa yang dipelajari oleh seseorang.
b)
Motivasi Instrumental
Motivasi yang merupakan kemahuan untuk menggunakan bahasa
yang dipelajari untuk tujuan-tujuan praktikal misalnya untuk mendapatkan
pekerjaan.
c)
Motivasi Pengiktirafan Kumpulan Sosial
Motivasi ini merupakan kemahuan memperoleh kemahiran
bahasa yang dituturkan oleh kumpulan sosial yang diiktiraf oleh pelajar.
‘Filter’ juga
merupakan sebahagian daripada keadaan emosi pelajar. Sekiranya kebimbangan
pelajar semakin kurang maka semakin baiklah kesinambungan pemerolehan
bahasanya. Menurut Noor Aina Dani (2007), filter berfungsi dengan mementukan
perkara-perkara yang berikut:
1. Model-model bahasa sasaran yang dipilih oleh pelajar
2. Bahagian-bahagian bahasa yang baru yang patut diberi
perhatian terlebih dahulu
3. Masa usaha mempelajari B2 berhenti
4. Berapa pantas seseorang pelajar boleh memperolehi sesuatu
bahasa
Menurut Noor Aina Dani (2007), ‘organizer’ yang bertindak
secara bawah sedar memproses data yang dimasukkan oleh ‘filter’. ‘Organizer’
dikatakan bertanggungjawab mengatur sistem bahasa baru seseorang pelajar secara
beransur-ansur. Menurut beliau lagi, perjalanan fungsi ‘organizer’ tergambar
dalam tiga aspek perlakuan lisan seseorang pelajar. Aspek pertama tergambar
melalui beberapa siri peralihan susunan dan hubungan kata-kata dalam ayat atau
rangkai kata yang digunakan sebelum sesuatu struktur B2 diperoleh. Sebagai
contohnya:
Me no close the door ( I am
not going to close the door).
Aspek kedua dapat dilihat melalui kesalahan-kesalahan
bahasa yang sering dilakukan oleh pelajar. Sebagai contoh:
I went to the chiquita house ( I went to
the little house).
Aspek ketiga tergambar melalui kelaziman pelajar B2
memperoleh susunan struktur bahasa yang baru.
I went to school for a....apa persatuan
lukisan and balik to main badminton.
Bagi Noor Aina Dani (2007), ‘monitor’ dikatakan bertindak
memproses bentuk-bentuk linguistik secara sedar. Beliau berpendapat bahawa
pelajar bahasa dapat menggunakan pengetahuan linguistik yang diperoleh daripada
‘monitor’ dengan secara sedar untuk menghuraikan ayat-ayat dan untuk
membetulkan atau menyunting pertuturan dan penulisannya. Sebenarnya, terdapat
beberapa faktor yang menentukan setakat mana ‘monitor’ digunakan, antaranya:
1.
Umur pelajar atau tahap perkembangan kognitifnya.
Pengawalan bahasa akan menjadi lebih mudah apabila
pelajar telah sampai ke tahap operasi-operasi formal iaitu pelajar telah dapat
menghubungkan bahasa yang abstrak dengan idea yang hendak disampaikannya.
2.
Bahasa lisan yang rumit telah dapat dikuasai.
dalam keadaan ini, monitor memainkan peranan yang penting
kerana pelajar terpaksa menumpukan perhatian yang sepenuhnya kepada
bentuk-bentuk linguistik.
3. Personaliti
pelajar.
Pelajar yang berasa tidak selamat, rendah diri dan takut
membuat kesalahan bahasa lebih cenderung menggunakan monitor daripada pelajar
lain.