Hipotesis Bahasa Antara
|
a.
Tahap basilect atau prasistematik
Pada tahap ini, pelajar belum menghayati sistem B2 secara
keseluruhannya. Pelajar akan melakukan kesalahan bahasa secara rambang.
Terdapat juga situasi pelajar menghasilkan struktur bahasa yang betul tetapi
pelajar tidak dapat menerangkan sebab-sebab dia menggunakan sesuatu struktur
bahasa atau membetulkan kesalahannya.
b.
Tahap mesolect atau sistematik
Pada tahap ini, kesalahan bahasa yang dilakukan oleh
pelajar adalah tetap. Pada tahap ini juga, pelajar telah mempelajari sistem
peraturan B2 tetapi masih belum menguasai bahasa tersebut sepenuhnya. Dalam
situasi ini, pelajar-pelajar dapat menerangkan sedikit sebanyak sebab
menggunakan peraturan-peraturan tersebut tetapi pelajar tidak dapat membetulkan
kesalahan bahasa yang dilakukan.
c.
Tahap acrolect atau pasca sistematik
Pada tahap ini, pelajar telah dapat menghasilkan
bentuk-bentuk bahasa yang betul tetapi masih tidak mampan. Dalam situasi ini,
walaupun pelajar dapat menghayati peraturan-peraturan tatabahasa B2 tetapi ada
masanya pelajar membuat kesalahan kerana kurang prihatin atau terlupa. Pada
tahap ini, pelajar dapat membetulkan peraturan tatabahsa yang digunakannya.
Makna yang kedua menurut
Noor Aina Dani (2007) ialah barisan sistem tatabahasa yang kunci-mengunci
antara satu dengan yang lain sebagai tanda perkembangan bahasa pelajar yang
telah melewati batas waktu, misalnya fosilisasi.
Fosilisasi merujuk kepada satu
keadaan yang wujud apabila pelajar berhenti menghuraikan bahasa antara meskipun
terdapat pendedahan bahasa yang cukup, data yang baru atau pengajaran yang
baru. Menurut Puteri Roslina Abdul Wahid (2004), bahasa antara yang bercirikan
oleh fosilisasi, merupakan satu sistem linguistik apabila penutur sesuatu
bahasa ibunda akan mengeluarkan ciri linguistik dalam bahasanya. Fosilisasi
yang sering dilakukan oleh pelajar dapat dibahagikan kepada tiga jenis iaitu:
i.
Nafian
Jenis
nafian melibatkan ayat yang diringkaskan dengan menggunakan kata nafi. Noor
Aina Dani (2007) dalam buku Pengantar Psikolinguistik
memberikan beberapa contoh ayat iaitu:
·
Dalam tapi sikarang tiada lagi. ( Luka itu dalam tapi sekarang parutnya telah hilang)
·
Tida takut linta. (Saya tidak takut lintah)
·
Tida siap karja rumah. ( Saya didenda kerana tidak menyiapkan kerja rumah)
ii.
Pemudahan
Jenis
ini merupakan perihal memudahkan tugas berbahasa. Dalam pemudahan unsur-unsur
B2 dikurangkan dengan penggunaan struktur linguistik yang lebih mudah daripada
apa-apa yang sepatutunya dianggap sebagai norma B2. Misalnya:
·
Parna sasat dalam hutan. ( Saya pernah tersesat dalam hutan.)
·
Lima stanga balik jam tuju. ( Kami bertolak pada pukul lima setengah pagi dan balik
pada pukul tujuh malam.)
·
Mimpi Ani jatu dari bukit. ( Saya bermimpi Si Ani jatuh dari puncak bukit.)
iii.
Generalisasi melampau
Jenis
ini merupakan penggunaan peraturan linguistik yang melampaui kelaziman domain
peraturan linguistik sesuatu B2. Sebagai contoh:
·
Sana sajala tu carita dia. ( Demikianlah kesudahan cerita itu.)
·
Dia dakat talanggar karita la. ( Dia nyaris-nyaris dilanggar kereta.)
·
Saya jatu naik basikal. ( Saya jatuh daripada basikal.)
Kesimpulannya, aspek kajian bahasa antara menyokong
hipotesis yang dibuat oleh Selinker 1975 (seperti dalam Puteri Roslina Abdul
Wahid, 2004) yang mengesahkan andaian
yang telah dibuat tentang peluasan hipotesis ke atas penghasilan bahasa antara
oleh kanak-kanak prasekolah dalam pemerolehan B2 mereka.