Asas pembentukan teori monitor adalah berdasarkan kepada:
Rajah
2 : Lima jenis hipotesis pemerolehan B2
Sumber:
dipadankan daripada Krashen,1986 ( seperti dalam Henry Guntur Taringan,
1988)
|
Krashen mengutarakan 2 cara yang digunakan oleh orang
dewasa untuk membangunkan kecekapan B2, iaitu pemerolehan dan pembelajaran.
Menurut Krashen (seperti dalam Noor Aina
Dani, 2007) pemerolehan berlaku di bawah sedar, yakni sama dengan cara seorang
kanak-kanak memproses bahasa yang diperolehnya secara tidak langsung. Menurut
beliau lagi, pembelajaran pula berlaku secara sedar dan berkesudahan dengan
mengetahui sesuatu bahasa. Bagi Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007),
pemerolehan bahasa terjadi apabila terdapat interaksi yang bermakna hasil
daripada komunikasi yang semula jadi yang tidak menghiraukan peri pentingnya
bentuk-bentuk bahasa tetapi hanya mengutamakan makna bahasa. Hal ini nyata
bertentangan dengan situasi pembelajaran bahasa dalam bilik darjah yang
menitikberatkan pembetulan kesalahan bahasa. Menurut Krashen lagi, tumpuan
secara sedar kepada peraturan bahasalah yang membezakan konsep pemerolehan
bahasa dengan pembelajaran bahasa. Oleh itu, dirumuskan bahawa pembelajaran
bahasa tidak dapat menjadi pemerolehan bahasa. Hal ini demikan kerana peraturan
sesuatu tatabahasa yang dipelajari secara sedar tidak ada kaitan dengan asas
memperoleh sesuatu bahasa sasaran.
Hipotesis Monitor
Menurut Zamri Mahamood ( 2007) “B2 yang dipelajari secara
sedar bertindak sebagai pemerhati dalam situasi yang memerlukan pelajar
mempunyai masa yang cukup untuk menyemak, memberi tumpuan pada bahan dan
memahami peraturan seperti ujian tatabahasa yang dijalankan di dalam kelas” (hal.140).
Hipotesis monitor ini mempunyai kesan yang penting terhadap pengajaran bahasa.
Monitor yang berperanan sebagai pemantau dapat mengubah ‘output’ sistem bahasa
yang telah diperoleh sebelum atau sesudah pertuturan dituturkan oleh individu.
Oleh itu, Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007) berpendapat bahawa
pengetahuan sedar tentang peraturan bahasa tidak membantu pemerolehan.
Pengetahuan sedemikian sekadar membolehkan individu mengilap struktur bahasa
yang diperolehnya melalui komunikasi. Menurut beliau lagi, pengajaran bahasa sepatutnya
berorientasikan komunikasi, bukannya melalui pembelajaran tentang peraturan
bahasa. ‘ Monitor’ bertindak sebagai penyunting bahasa yang dikawal secara
sedar. ‘Monitor’ dapat mengubah pertuturan yang dihasilkan melalui pemerolehan.
Krashen,1982 (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007) mengutarakan tiga syarat
untuk menggunakan ‘monitor’. Antaranya:
a.
Masa
Penutur B2 memerlukan masa yang cukup agar dapat berfikir
dan menggunakan peraturan bahasa dengan berkesan. Menurut Noor Aina Dani
(2007), dalam perbualan biasa, penutur B2 tidak mempunyai masa yang cukup untuk
berfikir tentang penggunaan peraturan bahasa. Penggunaan peraturan bahasa yang
berlebihan menyebabkan penutur bercakap teragak-agak serta hilang tumpuan ke
atas percakapan orang kedua.
b.
Bentuk
Menurut Dulay dan Burt,1978 ( seperti dalam Henry Guntur
Taringan,1988), si penutur harus memusatkan perhatian kepada bentuk atau
berfikir mengenai kebenaran atau ketepatan. Penutur sepatutnya berfikir tentang
ketepatan bentuk bahasanya, tetapi dia mungkin leka dengan mesej yang hendak
disampaikannya sehinggakan cara menuturkan bahasa tidak dipentingkan.
c.
Peraturan bahasa
Penutur perlu mengetahui peraturan bahasa kerana terdapat
struktur-struktur bahasa yang rumit. Menurut Krashen, 1982 (seperti dalam Noor
Aina Dani,2007) kebanyakan pelajar didedahkan kepada sebahagian kecil daripada
jumlah tatabahasa sesuatu bahasa. Menurut beliau lagi, pelajar yang pintar
sekalipun tidak mampu menguasai semua peraturan bahasa yang telah didedahkan
kepadanya.
Hipotesis Susunan Semula jadi
Menurut Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007),
dalam hipotesis ini manusia memperoleh peraturan-peraturan bahasa dalam satu
susunan yang boleh diramalkan.
Terdapat peraturan bahasa yang
terbit awal dan ada juga yang terbit lewat. Susunan itu berbeza daripada
peraturan bahasa yang diajarkan di dalam bilik darjah. Menurut beliau lagi,
susunan pemerolehan bahasa antara pelajar yang pendedahan B2nya berlaku di luar
bilik darjah dengan di dalam bilik darjah adalah sama. Susunan pemerolehan
bahasa yang semula jadi ini dianggap sebagai hasil daripada sistem bahasa yang
telah diperoleh pelajar serta bebas daripada penggunaan monitor atau tatabahasa
yang beroperasi secara sedar. Zamri Mahamod (2007) menyatakan bahawa “ pelajar
Melayu yang mempelajari bahasa Inggeris sebagai B2 dapat menguasainya dengan
mudah kerana tatabahasa bahasa Inggeris sudah banyak dipinjam dan diguna pakai
dalam bahasa Melayu” (hal.141).
Hipotesis Input
Menurut Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani,2007)
semasa seseorang sedang menguasai struktur linguistik yang baru, pelajar akan
melalui fasa penguasaan bahasa yang semula jadi dengan secara beransur-ansur.
Hipotesis ini mengemukakan usul bahawa manusia memperoleh bahasa dengan menerima ‘input’ yang dapat
difahaminya. Zamri Mahamod (2007) menyatakan bahawa “ mereka yang mempelajari
B2 dianggap mengalami perkembangan daripada tahap keupayaan i ( tahap keupayaan
sekarang) menuju ke tahap i + l ”
(hal.141). Menurut beliau lagi, untuk mencapai tahap i + l ini, mereka perlu mengetahui dan memahami unsur yang
dimasukkan dalam kemahiran yang sedia ada untuk menjadikannya i + l. Hal ini demikian kerana unsur
yang dimasukkan itu mestilah bersesuaian dengan tahap keupayaan mereka dalam
penguasaan B2 iaitu tidak terlalu rendah atau terlalu tinggi aras kesukarannya.
Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007) menyifatkan konsep ini sebagai
yang terpenting dalam pemerolehan B2 kerana terdapat percubaan untuk menjawab
pertanyaan tentang cara manusia memperoleh bahasa.
Hipotesis Filter Afektif
Menurut Krashen (seperti dalam Noor Aina Dani,2007) dalam
hipotesis ini, ‘input’ yang dapat difahami tidak akan digunakan oleh penutur B2
jika terdapat sekatan mental yang menghalang ‘input’ itu daripada digunakan
dengan sepenuhnya. Dalam hipotesis ini juga, faktor-faktor afektif seperti
motivasi, keyakinan diri dan imej diri yang baik dikatakan mempengaruhi
seseorang untuk menguasai B2 dengan lebih mudah. Seseorang yang mempunyai
motivasi diri yang lemah,kurang keyakinan diri dan kurang kemahuan dikatakan membina satu tembok
penghalang dalam minda yang menyebabkan seseorang sukar menguasai B2.
Rajah
3 : Cara Filter Afektif beroperasi
Sumber:
dipadankan daripada Krashen,1982 ( seperti dalam Noor Aina Dani,2007
Berdasarkan rajah 3, sekiranya ‘filter’ menurun, ‘input’
akan sampai kepada LAD( Language Acquisition Device) lalu
berubah menjadi kecekapan bahasa. Sebaliknya, jika ‘filter’ menaik, ‘input’ akan tersekat dan tidak akan sampai
kepada LAD. Oleh itu, kecekapan bahasa tidak akan diperoleh ( Sumber Krashen
seperti dalam Noor Aina Dani,2007). Jelaslah bahawa faktor-faktor afektif boleh
bertindak memudahkan atau menghalang penghantaran ‘input’ kepada LAD.