Pemerolehan bahasa kedua oleh
kanak-kanak dan orang dewasa
Ervin – Tripp 1974 (seperti dalam Puteri Roslina Abdul
Wahid, 2004) berpendapat bahawa lebih awal seseorang kanak-kanak itu
mempelajari bahasa kedua dan bahasa asing, lebih baik lagi kerana berdasarkan
pemerhatian kanak-kanak lebih cepat menguasai bahasa asing daripada orang
tuanya. Menurut Wong-Fillmore 1988 (seperti dalam Puteri Roslina Abdul Wahid,
2004) berpendapat bahawa kanak-kanak hendaklah diajarkan bahasa kedua atau
bahasa asing hanya setelah mereka menguasai bahasa ibunda atau bahasa
kebangsaan mereka.
Sehubungan
itu, sebenarnya terdapat beberapa cara kanak-kanak didedahkan kepada bahasa
kedua. Didapati bahawa bagi sesetengah kanak-kanak, dua bahasa sudah pun wujud
sejak dari lahir manakala bagi sesetengah kanak-kanak yang lain pula,
pendedahan kepada bahasa kedua hanya bermula apabila mereka melangkah ke alam
program pendidikan awal atau prasekolah. Puteri Roslina Abdul Wahid (2004)
berpendapat bahawa perkembangan bahasa lebih banyak berlaku sebelum tiga tahun
bagi seseorang kanak-kanak, oleh itu titik ini dijadikan sebagai titik beza
untuk mengenal pasti kanak-kanak yang telah memperoleh dua bahasa sejak lahir
dengan kanak-kanak yang didedahkan kepada satu bahasa sahaja atau bahasa
pertama. Menurut Ervin-Tripp 1974 lagi (seperti dalam Puteri Roslina Abdul
Wahid, 2004) pelajar yang paling peka serta senang menyesuaikan diri ialah anak
kecil. Sebaliknya dalam kes orang dewasa yang tidak berpengalaman, sistem
tersebut mudah disesuaikan pada titik masa berubah secara sendiri ke alam
dewasa – leksikon.
Kanak-kanak
dapat menguasai bahasa pertama yang kompleks dengan mudah. Begitu juga halnya
dengan pemerolehan bahasa kedua jika dibandingkan dengan pemelajaran bahasa
kedua oleh orang dewasa. Menurut Boyer 1991 (seperti dalam Puteri Roslina Abdul
Wahid, 2004), secara purata kanak-kanak telah memiliki keupayaan perbendaharaan
kata lebih daripada 3000 patah perkataan menjelang tahun awal kemasukan
kanak-kanak ke prasekolah. Oleh itu, agak sukar untuk meramalkan bahawa semua
kanak-kanak telah mengausai bahasa pertama dengan baik pada waktu mereka
memasuki alam persekolahan. Collier,1989, Cummins,1981 dan Ramirez,1991 (seperti
dalam Puteri Roslina Abdul Wahid, 2004) memberikan pandangan bahawa kanak-kanak
berupaya mengembangkan kecekapan berbual dalam bahasa kedua dalam tempoh dua
tahun tetapi ia akan mengambil masa kira-kira lima hingga tujuh tahun untuk
mengembangkan keupayaan akademik bahasa kedua tersebut untuk benar-benar
berfungsi di dalam kelas. Puteri Roslina Abdul Wahid ( 2004), berpendapat
bahawa seorang individu itu tidak pernah berhenti daripada proses pemelajaran
bahasanya. Begitu juga halnya dengan seorang kanak-kanak yang akan terus
mempelajari sesuatu yang baharu menggunakan bahasa yang terus berkembang dan
berubah seiring dengan ilmu pengetahuannya. Oleh hal yang demikian dapat dirumuskan
bahawa tidak terdapat peringkat yang terakhir yang paling tinggi dalam
penguasaan bahasa dan tidak terdapat sebarang larangan bahawa sesiapa yang
telah mencapai peringkat ini tidak perlu lagi mengalami proses pemerolehan
bahasanya.