Kesimpulan

Dalam menghadapi era globalisasi dan perkembangan teknologi multimedia, setiap bangsa bertungkus-lumus dan bersungguh-sungguh mempelajari dan menguasai B2.  Menurut Mohd. Azidan Abdul Jabar ( 2005) dalam konteks pemerolehan B2 di peringkat kanak-kanak banyak ibu bapa yang tidak dapat mengenal pasti masa yang sesuai untuk anak mereka didedahkan kepada pemelajaran B2. Didapati bahawa banyak ibu bapa yang terlalu ghairah untuk melihat anak mereka menguasai beberapa banyak bahasa dengan pantas tanpa memikirkan kesan psikologi dan pemerolehan bahasa yang mungkin akhirnya akan mengagalkan usaha dan matlamat ini. Kita perlu menerima hakikat bahawa kemampuan kanak-kanak untuk membentuk peraturan yang kompleks dan menstrukturkan tatabahasa yang digunakan disekeliling mereka dapat dilakukan dalam masa yang singkat merupakan satu fenomena yang luar biasa.

            Dalam konteks sekolah, B2 bagi pelajar ialah bahasa asing yang dipelajari secara formal dan dikukuhkan melalui latihan, latih tubi dan perulangan secara berterusan, misalnya bahasa Melayu merupakan B2 bagi pelajar Cina dan India. Guru yang mengajar bahasa Melayu harus bijak memainkan peranan yang sewajarnya untuk memilih, mengubah suai dan menentukan prinsip yang sesuai untuk di gunakan dalam pengajaran dan pembelajaran. Sesungguhnya, proses pemerolehan B2 dipengaruhi oleh pelbagai faktor sama ada berbentuk semula jadi atau dipengaruhi oleh faktor persekitaran. Oleh sebab itu, prinsip pengajaran yang tidak sesuai perlulah diubah agar pembelajaran bahasa menjadi lebih menarik dan mencapai objektif yang diharapkan. Menurut JYH Wee Sew (2005), B2 sangat penting dalam perkembangan pendidikan, ekonomi dan komunikasi antarabangsa. Negara kita amat memerlukan generasi aneka bahasa untuk membantu meningkatkan ekonomi negara dan seterusnya mencapai status negara maju. Tanpa kemahiran bahasa tamabahan ini, seseorang akan menjadi kekok di dunia aneka bahasa.