Perbezaan dalam aspek-aspek pencirian dan penugasan
 
 bahasa sebagai bahasa pertama dan kedua


 
Sesuatu bahasa itu boleh menjadi bahasa pertama bagi seseorang penutur dan menjadi bahasa kedua pula kepada seorang penutur yang lain (Zulkifley Hamid 2000). Berikut perbezaannya:

 

Bil
Bahasa pertama (B1)
Bahasa kedua  ( B2)
1
Individu tidak mempunyai pilihan, dia akan berusaha untuk menguasai bahasa pertamanya untuk membolehkannya berkomunikasi dengan mereka di persekitarannya. Dengan kata lain, semua kanak-kanak bermotivasi untuk mengusai B1 mereka
Individu sendiri yang memilih sama ada beliau mahu atau tidak mahu untuk berusaha mengusai bahasa yang selain bahasa pertamanya. Walaupun dipaksa untuk mempelajari sesuatu B2, bukan semua pelajar akan berjaya.
2
B1 berfungsi sebagai bahasa penyatu  dan juga sebagai bahasa pemisah.
B2 berfungsi sebagai bahasa untuk meneroka, iaitu bagi membolehkan individu atau negara turut serta secara aktif dalam aktiviti di peringkat antarabangsa.
3
Pengajaran dan pembetulan tidak wujud semasa proses penguasaan B1 di peringkat lisan.
Penguasaan B2 sama ada kemahiran lisan atau tulisan melibatkan pengajaran dan pembetulan.
4
Penguasaan B1 oleh semua kanak-kanak normal sebelum mereka mencapai umur 5 tahun ialah fenomena yang lumrah.
Penguasaan B2 oleh para pelajar bukanlah sesuatu kemestian, tetapi kerap kali ditentukan oleh pelbagai sebab dan akibat.
5
Yang dikuasai oleh kanak-kanak ialah bahasa dalam pengertian yang sebenar, iaitu bahasa secara menyeluruh atau utuh.
Kadangkala yang dikuasai hanyalah tatabahasa sesuatu bahasa dan yang dikuasai bergantung pada yang dipelajari.
6
Seseorang mempunyai sangkutan emosi yang kukuh pada B1nya.
Biasanya tidak wujud sangkutan emosi yang kukuh pada B2.
7
Penguasaan B1 pada peringkat awal kanak-kanak biasanya tidak dirancang dan tidak berkurikulum.
Penguasaan B2 biasanya melibatkan perancangan yang rapi sejak mula.
8
Pengetahuan B1 seseorang sering kali bersifat tasit (sejenis pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang dan beliau tidak dapat menghuraikan atau mengajarkan pengetahuan yang dimilikinya itu kepada orang lain).
Pengetahuan B2 seseorang sering kali bersifat eksplisit (sejenis pengetahuan yang dimiliki oleh seseorang yang dapat diterangkan dan diajarkan kepada orang lain).
9
Penguasaan kemahiran lisan seseorang penutur B1 biasanya memadai, iaitu dapat memenuhi keperluannya untuk berkomunikasi.
Tidak semua pelajar B2 akan menguasai kemahiran lisan pada tahap yang memadai, hanya sebahagian yang berjaya.