KARANGAN : LAPORAN
|
Anda
merupakan seseorang pelajar jurusan ekonomi di sebuah institusi pengajian tinggi
tempatan dan telah diminta oleh pensyarah anda untuk menyediakan sebuah
laporan tentang kepentingan langkah kerajaan menubuhkan Dana Saham Amanah
seperti Amanah Saham Bumiputera, Amanah Saham Malaysia, Amanah Saham
Wawasan, Amanah Saham Didik dan sebagainya. Anda juga diminta mendapatkan
cadangan daripada pihak terlibat tentang usaha yang harus dijalankan untuk
meningkatkan lagi minat orang ramai untuk melabur dalam amanah saham
sedemikian. Dalam proses menyediakan laporan itu, anda telah menemu ramah
beberapa orang pegawai yang terlibat dalam pengurusan dana tersebut.
Sediakan laporan tersebut selengkapnya. |
·
Karangan
mestilah mempunyai tajuk. Tajuk mesti ditulis dengan jelas pada bahagian
atas karangan. Tajuk yang ditulis itu mestilah ringkas, padat dan tepat.
·
Laporan
mesti mempunyai subtajuk dan setiap subtajuk mestilah diberikan nombor dan
nombor itu mestilah berurutan.
·
Karangan
mestilah mempunyai pendahuluan dan penutup atau kesimpulan dan kedua-duanya
juga mestilah dinomborkan.
·
Setelah
tamat bahagian kesimpulan, calon mestilah mencatatkan ‘Laporan disediakan oleh’ dan diikuti tandatangan di bawahnya.
·
Senarai
AJK perlu disertakan sekiranya tajuk menyatakan bahawa laporan itu
seharusnya disediakan berdasarkan kajian yang dibuat oleh sebuah
jawatankuasa. Sekiranya tidak dinyatakan demikian, senarai AJK tersebut
tidak diperlukan.
·
Huraian
bagi sesuatu subtajuk mestilah ditulis dalam satu perenggan yang panjangnya
lebih kurang 90 patah perkataan.
Huraian isi karangan hendaklah lengkap seperti karangan biasa.
·
Subtajuk
yang diberikan janganlah terlalu banyak. Satu subtajuk sebenarnya mewakili
satu isi.
|
|
KARANGAN CONTOH 1
|
KEPENTlNGAN MENUBUHKAN DANA SAHAM AMANAH DAN LANGKAH MENlNGKATKAN SIKAP SUKA MELABUR DALAM KALANGAN ORANG RAMAl
1.0 Pendahuluan
Sejak kebelakangan ini kerajaan
menubuhkan banyak Dana Saham Amanah khususnya yang diuruskan oleh Perbadanan
Nasional Berhad Antaranya ialah Amanah Saham Nasional, Amanah Saham Bumiputera,
Amanah Saham Wawasan Amanah Saham Malaysia, dan Amanah Saham Didik. Langkah ini
memberikan banyak faedah, bukan sahaja kepada perkembangan ekonorni negara,
malah juga kepada syarikat yang sahamnya dibeli oleh pengurus dana berkenaan.
Saya sebagai peIajar jurusan ekonomi di sebuah institusi pengajian tinggi
tempatan telah ditugaskan untuk mendapatkan maklumat tentang kepentingan
penubuhan dana ini dan mengenal pasti langkah yang boleh diambil untuk
meningkatkan kesedaran orang ramai agar melabur dalam dana tersebut.
2.0 Pegawai yang
ditemu bual:
1 En. lmran Amir -Pengerusi Dana Amanah Saham Q
2 Puan Amirah Arshad-Pengurus Amanah Saham Kebangsaan
3 En. Eshah Bee-Penolong Pengurus Dana Saham Amanah
Melati
3.0 Kepentingan
atau manfaat penubuhan Dana Saham Amanah
Berdasarkan temu bual yang telah
saya adakan dengan pihak yang dinyatakan, dapat dirumuskan kepentingan
penubuhan dana tersebut adalah seperti berikut:
3.1 Memupuk sikap suka berjimat
dalam kalangan orang ramai.
Orang ramai boleh membeli saham
amanah pada jumlah yang kecil berbanding pelaburan di pasaran biasa. Pelaburan
dalam saham amanah dijamin oleh kerajaan. lni bermakna sekiranya kita membeli
sesuatu unit saham pada harga seringgit, kita akan memperoleh jumlah yang sama
apabila saham tersebut dibeli oleh pihak pengurusan dana, Pelaburan kita bebas
daripada spekulasi yang bolehmenyebabkan kerugian. Di samping itu, pelabur juga
berpeluang mendapat keuntungan melalui dividen dan bonus yang menarik yang
diberikan setelah tempoh pelaburan genap setahun. lni tentunya dapat menarik
minat orang ramai untuk terus melabur.
3.2 Ekonomi negara dapat berkembang.
Apabila kita melabur dengan
membeli Dana Saham Amanah, secara tidak langsung kita melabur dalam syarikat
yang sahamnya telah dibeli oleh pengurusan dana tersebut. Lazimnya, pihak
pengurusan Dana Saham Amanah membeli saham daripada banyak syarikat yang
mempunyai asas yang kukuh dan yang tersenarai di Bursa Saham Kuala Lumpur.
Apabila pelaburan dibuat oleh orang ramai, bermakna syarikat berkenaan
memperoleh modal tambahan dan modal tersebut dapat dimanfaatkannya untuk
memperkembang syarikat. Jika banyak pelaburan daripada orang ramai, bererti
banyaklah syarikat yang memperoleh modal tambahan dan dengan itu ekonomi negara
dapat berkembang.
3.3 Memberikan peluang kepada
orang ramai untuk melabur secara kecil-kecilan.
Penubuhan dana sedemikian juga
memberikan peluang kepada orang yang kurang berkemampuan untuk melabur secara
kecil-kecilan dan beroleh keuntungan daripadanya. Untuk melabur dalam pasaran
terbuka, seperti di BSKL, seseorang itu perlu mempunyai wang yang lebih banyak
dan jumlahnya bergantung kepada harga seunit saham dan jumlah lot yang ingin dibeli. Sebagai contoh, jika kita
ingin membeli saham PROTON yang berharga RM5.20 seunit, kita perlu mengeluarkan
sebanyak lebih kurang RM5 ,500 termasuk bayaran lain yang diwajibkan untuk
membeli selot saham tersebut. Tidak ramai orang mampu membuat pembelian seperti
itu.
4.0 Langkah menggalakkan orang ramai melabur
Demi kepentingan pelabur dan
negara, masyarakat harus dipupuk dengan sikap suka melabur. Untuk mencapai
tujuan itu langkah yang berikut perlu diambil.
4.1 Mengadakan kempen.
Kempen penting untuk mewujudkan
kesedaran dalam kalangan orang ramai tentang manfaat yang diperoleh daripada
pelaburan melalui Dana Saham Amanah. Kempen harus dijalankan secara berterusan dan
meliputi pelbagai kumpulan masyarakat, peringkat umur, dan profesion. Di
samping memberikan tumpuan kepada kumpulan pekerja, kempen juga perlu diperluas
kepada golongan suri rumah dan pelajar sekolah. Mereka perlu disedarkan bahawa
dengan berjimat, mereka dapat mengumpulkan wang dan wang itu boleh dimanfaatkan
untuk pelaburan yang menjamin pulangan jangka panjang.
4.2 Menawarkan pulangan yang
lebih menarik.
Keinginan untuk melabur dengan
jumlah yang lebih banyak juga dapat dipupuk jika pihak pengurusan dana dapat
menawarkan pulangan yang lebih menarik. Pulangan yang dimaksudkan meliputi
dividen, dan bonus. Sebagai contoh, jika sesuatu saham amanah dapat mengekaIkan
rekod pemberian dividen dan bonus yang tinggi untuk beberapa tahun kepada pelabur,
sudah tentu lebih ramai anggota masyarakat turut berminat untuk melabur,
manakala pelabur sedia ada pula lebih terdorong untuk menambahkan pelaburan.
Dividen yang diberikan seharusnya jauh melebihi faedah simpanan biasa dan
simpanan tetap.
5.0 Penutup
Kita patut berterima kasih kepada
pihak kerajaan kerana mempunyai inisiatif untuk menubuhkan pelbagai Dana Saham
Amanah yang jelas memberikan banyak faedah. Penubuharnya dapat memupuk
kesedaran dalam kalangan orang ramai agar berjimat dalam berbelanja dan melabur
sebagai jaminan masa hadapan. Walau bagaimanapun, pihak pengurusan dana harus
menjalankan tanggungjawab mengurus dana tersebut dengan jujur dan tidak mengambil kesempatan
daripada kumpulan wang orang ramai. Jika pihak pengurusan tidak amanah,
pertumbuhan ekonomi negara secara seluruhannya boleh terjejas. Ini akan
merugikan semua pihak.
Laporan disediakan oleh
Siti
( SITI BINTI SALIM)
KARANGAN CONTOH 2
|
Anda merupakan seorang pegawai di Jabatan
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan telah diberikan tugas oleh
ketua anda untuk membuat satu kajian tentang masalah yang dihadapi oleh
golongan pesara di negara ini dalam menghadapi kehidupan selepas persaraan
mereka. Kajian tersebut bertujuan untuk mengenal pasti masalah yang
dihadapi oleh mereka, di samping mendapatkan saranan mereka untuk mengatasi masalah yang dihadapi itu.
Sediakan laporan hasil kajian tersebut.
|
MASALAH KEHIDUPAN GOLONGAN PESARA DAN CADANGAN MENGATASINYA
1.0 Pendahuluan
Golongan pesara semakin bertambah
jumlahnya di negara ini, sejajar dengan pertambahan jumlah penduduk yang
berusia emas. Mereka tidak sewajarnya dibiarkan terabai kerana jasa mereka
terhadap masyarakat dan negara adalah besar. Dalam usaha untuk memperbaik taraf
hidup mereka, kerajaan melalui Jabatan Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat sentiasa mengambil berat tentang kebajikan mereka. Jabatan kami
diberikan tanggungjawab yang berterusan untuk meninjau masalah yang dihadapi
oleh mereka. Sebagai suatu langkah untuk melaksanakan usaha yang lebih berkesan
bagi mengatasi masalah mereka, saya telah ditugaskan oleh Ketua Jabatan saya
untuk menemu bual sebahagian daripada mereka bagi mengesan masalah sebenar yang
dihadapi oleh mereka. Yang berikut ialah laporan hasil kajian tersebut.
2.1 Kekurangan wang untuk menampung kehidupan keluarga.
Masalah ini kebanyakannya
dihadapi oleh mereka yang berpendapatan rendah, iaitu yang menerima pencen
kurang daripada RM500.00 sebulan. Mereka ini umumnya terdiri daripada bekas
kakitangan kerajaan yang bergaji rendah. Ada antara mereka mempunyai anak-anak
yang masih bersekolah yang memerlukan jumlah perbelanjaan yang banyak.
Kehidupan bertambah buruk lagi bagi pesara yang isteri mereka juga tidak
bekerja. Mereka terpaksa membahagi-bahagikan wang yang jumlahnya tidak seberapa
untuk pelbagai jenis perbelanjaan. Keadaan ini amat membebankan dan menyebabkan
mereka tidak dapat menjalani kehidupan hari tua dalam keadaan yang selesa. Anak
isteri mereka juga terpaksa menempuh kehidupan yang kurang menyenangkan.
2.2 Masalah sukar memperoleh pekerjaan.
Sesetengah pesara, sama ada
lelaki ataupun perempuan masih mempunyai kekuatan fizikal yang baik walaupun
mereka telah berusia lebih daripada 56 tahun. Mereka ini masih boleh bekerja
dan menyumbang khidmat kepada negara. Walau bagaimanapun, tidak ramai antara
mereka berpeluang untuk mendapatkan pekerjaan. Hal ini disebabkan persepsi
masyarakat menunjukkan bahawa mereka yang telah lanjut usia tidak sesuai untuk
terus berkhidmat menyebabkan mereka sukar untuk bekerja semula. Justeru, mereka
terpaksa bergantung kepada wang pencen atau wang tabungan daripada Kumpulan Wang
Simpanan Pekerja sahaja. Masalah ini menyebabkan mereka sukar menambah
pendapatan. Sesetengah mereka tidak mampu melakukan kerja sendiri seperti
membuka perniagaan secara kecil-kecilan kerana tidak cukup wang.
2.3 Masalah kesihatan.
Memang tidak dapat ditolak
hakikat bahawa semakin lanjut usia seseorang itu semakin tinggi risiko untuk
diserang penyakit, terutamanya jika seseorang itu kurang mengamalkan gaya hidup
sihat. Ramai juga pesara yang mengalami masalah ini. Sesetengah mereka
menghidap penyakit kencing manis, darah tinggi, lemah jantung, dan sakit tulang.
Mereka terpaksa pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Bagi pesara yang
terdiri daripada bekas kakitangan kerajaan, mereka tidak berhadapan dengan
masalah yang besar kerana kebanyakan mereka boleh mendapatkan rawatan perubatan
secara percuma di hospital-hospital kerajaan. Walau bagaimanapun, bagi pesara
yang terdiri daripada bekas pekerja sektor swasta, sesetengahnya menghadapi
masalah yang berat. Banyak wang perlu disediakan setiap bulan untuk belanja
perubatan.
3.0 Langkah mengatasi masalah
3.1 Melanjutkan usia persaraan
kepada 60 tahun.
Kebanyakan mereka menyarankan
agar umur persaraan dilanjutkan daripada 56 tahun kepada 60 tahun. Hal ini
dapat memberikan peluang kepada mereka untuk mencari rezeki yang lebih walaupun
pada usia lebih separuh abad. Bagi golongan yang sihat, mereka tidak keberatan
untuk meneruskan khidmat kerana menurut mereka, walaupun telah berusia, mereka
masih mempunyai tenaga dan kekuatan untuk bekerja. Menurut mereka,
sekurang-kurangnya mereka tidak berasa terasing dan masih mempunyai rakan
setugas. Hal ini dapat mengelakkan mereka daripada berasa terlalu sunyi. Walau
bagaimanapun, mereka menyarankan agar pelanjutan usia persaraan ini hanya
dijadikan pilihan, iaitu kepada mereka yang bersedia sahaja. Namun begitu,
kepada sesiapa yang tidak mahu terus bekerja, mereka boleh memilih untuk
bersara pada usia 56 tahun.
3.2 Meningkatkan jumlah pencen
bulanan.
Pada masa ini, wang pencen yang
diterima oleh seseorang bekas kakitangan kerajaan yang bersara wajib berjumlah
sebanyak separuh daripada gaji pokok yang diterima pada akhir perkhidmatan.
Bagi mereka yang mendapat gaji akhir yang tinggi, mereka kurang bermasalah.
Walau bagaimanapun, bagi yang bergaji rendah, mendapat wang pencen hanya separuh
daripada gaji asal adalah membebankan, terutamanya jika mereka mempunyai
tanggungan yang ramai. Jika jumlah pencen dinaikkan, bererti wang pencen
bulanan juga tinggi, dan ini dapat mengurangkan beban kewangan mereka. Bagi
yang tidak memilih skim berpencen, mereka menyarankan agar sumbangan majikan
kepada tabungan KWSP ditingkatkan supaya sewaktu bersara, mereka dapat
memperoleh wang KWSP dengan jumlah yang lebih banyak.
4.0 Penutup
Pesara merupakan suatu kumpulan
penduduk yang harus dihargai dan diberikan perhatian yang sewajarnya. Mereka
telah banyak memberikan sumbangan terhadap pembangunan negara sepanjang perkhidmatan
mereka. Mereka juga sebenarnya merupakan warga yang menjadi pembimbing kepada
generasi muda dalam segala hal, Tanpa mereka, mungkin masyarakat dan negara
kita tidak mengecapi kemajuan sebagaimana yang kita kecapi kini, Jadi, sejajar
dengan usaha kita mahu mewujudkan masyarakat prihatin dan penyayang, kita perlu
sama-sama berusaha untuk membantu mereka mengatasi masalah yang dihadapi agar
mereka dapat mengharungi hari tua mereka dengan lebih selesa.
Laporan disediakan oleh
Shalini
(SHALINI RAJ)
KARANGAN CONTOH 3
|
Anda
menjadi pengerusi sebuah jawatankuasa bertindak untuk mengawasi masalah
kesesakan lalu lintas di sebuah kawasan perbandaran yang sibuk. Jawatankuasa
yang anda pengerusikan itu telah membuat tinjauan tentang punca yang
menyebabkan masalah tersebut. Ahli-ahli jawatankuasa juga telah mengenal
pasti kesan-kesan yang dialami oleh orang ramai akibat masalah itu.
Sediakan laporan yang memaparkan hasil tinjauan jawatankuasa yang anda
pengerusikan itu. |
PUNCA DAN KESAN
MASALAH KESESAKAN LALU LINTAS DI BANDAR DAMAI
1.0 Pendahuluan
Bandar Damai merupakan sebuah
bandar yang letaknya tidak begitu jauh dari Bandaraya Aman. Bandar ini
mengalami pembangunan yang pesat sejak kebelakangan ini kerana kawasannya yang
strategik untuk pelbagai jenis kegiatan, termasuk perniagaan, pentadbiran,
pendidikan, dan pelancongan. Kesan daripada kepesatan pembangunan yang amat
dirasai oleh penduduk di bandar ini ialah kesesakan lalu lintas, terutamanya
pada waktu puncak, iaitu pada waktu pagi dan petang, ketika orang ramai pergi
dan pulang bekerja. Sebagai pengerusi Jawatankuasa Bertindak, Penduduk Bandar
Damai, saya telah menyarankan agar satu tinjauan, dan seterusnya laporan,
dibuat untuk mengenal pasti punca sebenar yang menyebabkan masalah tersebut dan
kesan yang dialami oleh orang ramai akibat masalah itu.
2.0 Ahli J
awatankuasa:
Ahmad bin Abu (Pengerusi)
Mutusamy all Sivadurai (Setiausaha)
Jalaluddin Abas
TanAh Siew
Ramlah Basri
3.0 Punca
kesesakan
3.1 Peningkatan jumlah kenderaan.
Jawatankuasa kami mendapati
bahawa punca utama kesesakan lalu lintas di Bandar Damai ini ialah pertambahan
jumlah kenderaan dengan begitu banyak. Daripada kajian yang kami jalankan, kami
mendapati bahawa kebanyakan rumah penghuni mempunyai lebih daripada sebuah
kenderaan. Bayangkan jika setiap kenderaan tersebut berada di jalan raya pada
waktu yang sama tentunya kita dapat menggambarkan keadaan kesesakan lalu lintas
yang berlaku. Penduduk pula lebih suka menggunakan kenderaan mereka sendiri untuk
pergi bekerja atau menghantar anak-anak ke sekolah kerana cara itu dianggap
lebih selamat. Pertambahan ini juga ada kaitannya dengan pertumbuhan kawasan
perumahan di sekitar Bandar Damai sejak hampir sedekad yang lalu. Dalam pada
itu, walaupun penduduk dan jumlah kenderaan bertambah, tetapi jalan raya tidak
diperbesar atau tidak disediakan laluan altematif. Hal ini menyebabkan
kenderaan berpusu-pusu pada laluan yang sama. Keadaan menjadi bertambah buruk
lagi apabila Bandar Damai sendiri kini menjadi pusat pelbagai kegiatan ekonomi
yang menarik kedatangan ramai orang, sama ada untuk tinggal di sini atau
berurusan dengan pihak tertentu.
3.2 Jalan mengalami kerosakan.
Jalan yang rosak dan selalu
dikorek juga merupakan salah satu daripada punca kesesakan lalu lintas di
Bandar Damai. Seperti yang telah dikatakan, kebanyakan jalan yang terdapat di
bandar ini ialah jalan yang telah dibina sepuluh atau lima belas tahun yang
lalu. Jalan tersebut keeil dan sempit, tetapi dilalui oleh banyak kenderaan
termasuk kenderaan berat. Hal ini menyebabkan jalan selalu mengalami kerosakan,
iaitu peeah dan berlopak-lopak. Keadaan menjadi bertambah teruk apabila tiba musim
tengkujuh. Dalam pada itu, jalan tersebut juga selalu dikorek oleh pihak
tertentu untuk menanam kabel dan saluran paip. Kerja-kerja pengorekan mengambil
masa yang panjang, dan dalam kebanyakan keadaan selalu pula dibiarkan begitu
sahaja.
3.3 Sikap negatif pemandu.
Sikap pemandu juga boleh
dipersalah dalam hal ini. Kebanyakan pemandu tidak sabar untuk sampai ke
destinasi. Walaupun mereka menyedari bahawa jalan sempit dan kenderaan banyak,
mereka tidak mematuhi peraturan jalan raya. Mereka memandu di lorong paling kiri
yang biasanya diperuntukkan bagi penunggang motosikal, kemudian menghimpit dan
memotong kenderaan lain yang berbaris panjang di laluan sebelah tengah atau
kanan apabila tiba di tempat lampu trafik atau di sesuatu persimpangan. Hal ini
boleh menyebabkan kesesakan. Kesesakan akan menjadi bertambah buruk apabila
berlaku kemalangan kecil. Masing-masing tidak mahu mengalah, dan kadang-kadang mereka
bertengkar untuk menyelesaikan masalah di tempat kemalangan.
4.0 Kesan kesesakan lalu lintas
4.1 Membazirkan masa.
Pembaziran masa merupakan kesan
kesesakan yang tidak dapat dinafikan. Kalau perjalanan dalam jarak lingkungan
10 - 20 kilometer mengambil masa selama satu jam, maka hal ini amat merugikan.
Pemandu yang umumnya terdiri daripada pekerja pelbagai sektor, baik awam
ataupun swasta terpaksa membazirkan masa sekurang-kurangnya dua jam sehari,
iaitu sejam untuk pergi ke tempat kerja, dan sejam lagi untuk pulang ke rumah.
Jika ada 20,000 orang pekerja, bererti sebanyak 40,000 jam masa terbuang begitu
sahaja dalam sehari. Jumlah tersebut juga semakin bertambah apabila hari hujan,
suatu keadaan yang menyebabkan kesesakan menjadi semakin teruk. Masa yang
terbazir itu boleh dimanfaatkan untuk melakukan banyak pekerjaan lain yang
berfaedah.
4.2 Menyebabkan tekanan.
Sesiapa juga akan berasa tertekan
apabila terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang sedemikian lama. Perasaan
marah akan timbul, terutamanya terhadap pemandu yang suka mengambil kesempatan
dengan memotong barisan. Apabila seseorang itu sudah terlewat, perasaan eemasnya
akan menyebabkan dia terburu-buru, dan ini seterusnya dapat mengundang bahaya
kemalangan, Tekanan kerana tersekat di jalan raya juga boleh terbawa-bawa
hingga ke pejabat, menyebabkan seseorang itu tidak dapat menumpukan perhatian
ke- pada pekerjaannya setibanya mereka di pejabat. Secara tidak langsung,
tekanan emosi yang sedemikian boleh menjejaskan prestasi kerja seseorang.
5.0 Penutup
Kesesakan lalu lintas merupakan
satu masalah yang tidak wajar dibiarkan kerana banyak kesan negatif timbul
daripadanya. Jika ramai orang sering terperangkap dalam kesesakan di jalan raya
dan mengalami tekanan serta terpaksa pula membazirkan masa, maka produktiviti
penduduk seeara keseluruhannya akan terjejas. Hal ini amat merugikan.
Berlandaskan kajian yang telah kami jalankan ini, kami berharap pihak berkuasa
akan mengambil tindakan yang berkesan dengan segera. Dalam pada itu, para
pengguna juga mestilah bekerjasama dengan mengubah sikap, iaitu mereka mestilah
berdisiplin di jalan raya dan memandu dengan mematuhi peraturan bak kata
pepatah biar lambat asalkan selamat. Jika semua pihak bekerjasama, nescaya
masalah ini dapat dikurangkan.
Laporan disediakan oleh
Shantini
(SHANTINI NAVIN)
Pengerusi Jawatankuasa Bertindak
Bandar Damai.