TAHAP PEMEROLEHAN BAHASA KEDUA (B2)

Siti Hajar Abdul Aziz (2009) menyatakan bahawa “ tahap pemerolehan B2 berbeza-beza antara seorang dengan seorang yang lain. Pemerolehan B2 dalam kalangan kanak-kanak dikatakan lebih baik berbanding orang dewasa. Menurut beliau lagi, kanak-kanak dapat memperoleh B2 secara tidak sengaja ketika bergaul dengan rakan sebaya yang menuturkan bahasa sasaran itu manakala orang dewasa memperoleh B2 biasanya melalui pembelajaran secara formal. Secara umumnya, pemerolehan B2 dapat dibahagikan kepada 5 tahap iaitu:

a)    Tahap Prapenghasilan

Pada tahap ini, penutur mungkin menguasai beberapa ratus kosa kata B2 yang difahami oleh mereka tetapi mereka masih belum bertutur. Oleh itu, tahap ini dikatakan tahap senyap. Penutur B2 pada tahap ini akan mendengar dengan tekun atau hanya menyalin perkataan yang terdapat di papan putih. Selain itu, mereka boleh memberikan gerak balas terhadap gambar atau media visual serta boleh memahami bahasa tubuh dan pergerakan untuk menunjukkan kefahamannya. Dalam situasi ini penutur memerlukan lebih banyak pengulangan dan bantuan rakan penutur natif bahasa tersebut.


b)    Tahap Penghasilan Awal

Pada tahap ini, penutur mula membina pemahaman dan kosa kata secara aktif. Didapati bahawa tahap ini mengambil masa sehingga 6 bulan. Penutur sudah mula bertutur satu atau dua kata serta boleh menggunakan sejumlah ayat pendek yang dapat diingatinya walaupun terdapat kesalahan dalam penggunaannya. Siti Hajar (2009) mengemukakan beberapa aktiviti yang dapat diaplikasikan kepada penutur pada tahap ini seperti:

·         Menggunakan gambar atau bahan sebenar sebagai bahan pengajaran atau untuk sokongan kepada pertanyaan

·         Melaksanakan pelbagai aktiviti mendengar

·         Membina kosa kata menggunakan gambar-gambar

·         Mengubah suai maklumat kandungan kepada aras B2

·         Mengemukakan pertanyaan dengan jawapan tertutup seperti ‘ya’ atau ‘tidak’

 
c)    Tahap Kemunculan Ujaran

Penutur B2 pada tahap ini boleh berkomunikasi menggunakan frasa dan ayat yang mudah kerana mereka sudah memperoleh beratus-ratus perkataan. Penutur B2 sudah boleh bertanyakan soalan yang mudah dan mungkin boleh memulakan perbualan dengan rakan. Penutur juga didapati boleh memahami cerita pendek yang dibacakan kepada mereka dengan bantuan gambar. Siti Hajar Abdul Aziz (2009) telah mengemukakan beberapa aktiviti yang dapat dijalankan pada tahap ini, antaranya:

·         Menyampaikan cerita dengan sebutan yang betul

·         Melengkapkan cerita pendek atau teks yang diubah suai berkaitan dengan isi pelajaran

·         Memadankan perkataan dengan maknanya

·         Menulis dan melangkapkan teka-teki

·         Mengarang cerita pendek berdasarkan pengalaman sendiri
 

d)    Tahap Kefasihan Peringkat Pertengahan

Pada peringkat ini, penutur sudah mula menggunakan ayat yang lebih kompleks apabila bertutur dan menulis kerana penutur sudah memperoleh beribu-ribu kosa kata B2. Pada peringkat ini juga, pemahaman terhadap bahan kesusasteraan semakin meningkat. Penutur akan menggunakan strategi bahasa ibunda mereka untuk mempelajari kandungan dalam bahasa kedua serta menterjemahkan tugasan mereka daripada bahasa ibunda. Penulisan mereka pada tahap ini tidak terlepas daripada kesalahan. Oleh itu, mereka akan cuba memahirkan diri dengan kerumitan tatabahasa dan struktur ayat bahasa sasaran. Penutur B2 juga boleh memahami konsep yang lebih kompleks, mensintesiskan apa-apa yang telah dipelajari oleh mereka serta membuat inferans daripada pembelajaran tersebut.

 
e)    Tahap Kefasihan Peringkat Maju

Kanak-kanak boleh mencapai kefasihan bahasa ini pada umur kira-kira 4 hingga 10 tahun. Pada tahap ini, kebanyakan penutur berminat untuk menggunakan B2 dalam perbualan dan aktiviti pembelajaran. Penutur B2 masih memerlukan sokongan daripada guru terutama yang berhubungan dengan isi kandungan pelajaran.