FAKTOR-FAKTOR DALAM PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA


Faktor Psikologi

( mempertimbangkan pemprosesan intelektual)

·         Eksplisasi

·         Induksi

·         Daya ingatan

·         Motor

 

Faktor sosial

( mempertimbangkan dua situasi)

·         Semulajadi

·         Bilik darjah

 

 

FAKTOR PSIKOLOGI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA (B2)

·         EKSPLISASI

Cara eksplisasi ialah satu cara apabila struktur dan peraturan B2 dijejaskan kepada para pelajar dengan menggunakan bahasa ibundanya. Namun demikian, bukan semua B2 dapat dipelajari secara eksplikasi kerana dalam sesetengah bahasa terdapat beberapa peraturan sintaksis yang sangat rumit dan abstrak untuk difahami oleh pelajar. Cara ini boleh digunakan untuk mengajar orang atau kanak-kanak yang lebih dewasa kerana terdapat juga struktur dan peraturan B2 yang mudah. Contohnya, penutur Korea yang telah dewasa yang belajar bahasa Inggeris boleh diberitahu bahawa dalam bahasa Inggeris terdapat kata bilangan untuk membolehkan sesuatu penanda jamak ditambah apabila lebih daripada satu objek terdapat dalam ayat (Noor Aina Dani, 2007). Kelebihan cara ini ialah, seseorang dapat mempelajari B2 dengan cepat melalui cara eksplikasi berbanding cara induksi kerana cara induksi memerlukan pendedahan yang berulangkali terhadap makna yang bersesuaian dengan perkataan, frasa atau ayat.

 

·         INDUKSI

Cara induksi merupakan cara apabila struktur dan peraturan B2 dipelajari melalui penemuan kendiri (self-discovery). Melalui cara ini, kanak-kanak yang terdedah kepada peraturan B2 dan mengingati sesuatu yang pernah didengarnya akan dapat menganalisis dan memahami generalisasi atau peraturan asas B2. Pelajar pula dikehendaki memikirkan peraturan B2 berdasarkan peraturan yang telah didengarnya, serta cuba mengaplikasikan peraturan itu ke dalam situasi yang lain.

            Selain itu, pelajar juga dapat memahami struktur B2 yang rumit seperti pronominalisi (kata sifat atau sebagai kata ganti). Pelajar dapat mempelajari pronominalisasi, nafian atau kata jamak melalui cara induksi.

 

·         DAYA INGATAN


   

 Daya ingatan sangat penting dalam pembelajaran struktur dan peraturan tatabahasa B2. Melalui ingatan, kanak-kanak menghimpunkan sejumlah data pertuturan yang bersesuaian dengan konteks situasi. Sebagai contoh, Noor Aina Dani (2007) menerangkan bahawa kanak-kanak yang belajar perkataan ‘kucing’ dapat mengekalkan hubungan sewaktu dia mendengar perkataan ‘kucing’ dengan pengalamannya ketika melihat atau menyentuh binatang itu. Data pertuturan berperanan sebagai asas untuk menganalisis dan menformulasikan struktur dan peraturan B2. Penghafalan ‘rote’ berlaku apabila kanak-kanak mengingati perkataan, frasa dan ayat seperti asalnya. Menurut  Noor Aina Dani (2007) “keupayaan penghafalan ‘rote’ dalam kalangan kanak-kanak adalah baik kerana mereka dapat menyerap data B2 yang luar biasa jumlahnya” (hal.56).  Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang berumur 5 atau 6 tahun akan menunjukkan keupayaan penghafalan ‘rote’ yang tinggi berbanding kanak-kanak yang lebih tua manakala penghafalan ‘rote’ akan mula merosot ketika kanak-kanak berumur lapan tahun dan akan merosot dengan lebih banyak ketika kanak-kanak itu berumur 12 tahun. Kajian menunjukkan bahawa kemerosotan daya ingatan seseorang mempunyai kaitan dengan pertumbuhan otak.  Misalnya, seseorang yang berusia 50 tahun, penurunan sel korteksnya adalah sebanyak 20% dan apabila menjangkau umur 75 tahun jumlah itu akan meningkat kepada 40 %.
      Penghafalan ‘rote’ bagi seseorang dewasa agak lemah, oleh itu mereka memerlukan strategi, latihan dan pendedahan B2 yang lebih banyak. Noor Aina Dani (2007) berpendapat bahawa “ dalam otak manusia normal yang semakin menua, ingatan jangka panjangnya tidak terjejas. Pengetahuannya yang luas tentang dunia kekal dalam ingatan jangka panjang. Namun, untuk mengendalikan pengetahuan yang baru, seperti senerai perkataan dan nama yang baru adalah tidak sempurna”(hal.57).

 

·         KEMAHIRAN MOTOR

Dalam pembelajaran sesuatu bahasa asing keupayaan seseorang untuk mengawal alat-alat pertuturannya serta sebutan yang betul sangat penting. Dalam hal ini, sewaktu seseorang hendak bercakap, alat pertuturannya akan dikawal dengan betul bertepatan dengan masa pertuturan terutama jika seseorang berhasrat untuk menjadi penutur B2 yang fasih. Kemahiran motor yang berkaitan dengan pertuturan patut dilatih sewaktu usia seseorang masih muda kerana keupayaan memperoleh kemahiran-kemahiran motor yang baru akan mula merosot di sekitar umur 10 hingga 12 tahun. Sebagai contoh, terdapat kanak-kanak B2 yang fasih seperti penutur jati bahasa tersebut, tetapi lebih jarang orang dewasa yang dapat mencapai tahap yang sama. Didapati bahawa, walaupun orang dewasa telah menguasai aspek-aspek B2 yang lain, namun dia tidak dapat memperoleh pengucapan B2 yang sempurna.

 

FAKTOR SITUASI SOSIAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA (B2)


  • SITUASI SEMULA JADI



Noor Aina Dani (2007) menyatakan bahawa pembelajaran B2 secara semula jadi sama dengan pembelajaran bahasa yang berlaku dalam komunikasi sehari-harian dan bebas daripada tunjuk ajar guru. Pembelajaran seperti ini tidak seragam kerana setiap individu mempelajari B2 mengikut cara masing-masing. Misalnya, seseorang imigran dari luar negera yang menetap di negara lain akan mempelajari B2 melalui interaksi dengan penduduk asli atau pergi ke sekolah atau bertemu di tempat-tempat umum. Walaupun tinggal di luar negara di tempat B2 itu digunakan belum tentu menjamin penguasaan B2 dalam kalangan seseorang.

            Dalam situasi sosial semulajadi ini seseorang pelajar tidak didesak untuk mencapai peringkat kemahiran yang memuaskan serta tiada tekanan dari luar untuk memanfaatkan segala potensi bahasa dalam pembelajaran B2 yang semulajadi. Pelajar mengambil sikap yang berlainan terhadap bahasa kerana kurang mementingkan aspek-aspek bahasa. Hal ini demikian kerana pelajar hanya memberi perhatian kepada komunikasi dan isi ujaran. Pelajar B2 juga berpeluang untuk menggunakan bentuk bahasa atau topik perbincangan yang kurang diketahuinya.

Cara ini merupakan strategi penguasaan B2 secara pragmatik, iaitu sesuai dengan tujuan, situasi dan peserta. Cara pemerolehan B2 adalah sama seperti pemerolehan bahasa ibundanya iaitu pelajar terdedah kepada objek, keadaan dan peristiwa hidup harian yang ada kaitan dengan B2 dan hal ini tidak diajarkan di dalam bilik darjah. Misalnya, seseorang yang berhijrah ke negara baru, pemerolehan B2nya bukan melalui pengajaran eksplisit tetapi melalui interaksi sosial dengan rakan sebaya yang menuturkan B2 itu. Dalam hal ini, penerimaan rakan sebaya penting untuk pembelajaran B2 kerana tanpa faktor ini, pembelajaran B2 dalam situasi semula jadi tidak akan sempurna.

  
 
  • SITUASI BILIK DARJAH


Melalui cara ini, seseorang pelajar mempelajari B2 daripada bahan-bahan dan latihan yang dirancang oleh guru. Guru menentukan bahan dan latihan berdasarkan tahap kesukaran yang difikirkan sesuai untuk pelajarnya. Dalam situasi ini, bahan dan strategi yang digunakan berhasil jika situasi pembelajaran menguntungkan pelajar di samping tidak membantutkan kemajuan B2nya. Menurut kajian Klein (seperti dalam Noor Aina Dani, 2007) menyatakan bahawa pembelajaran jenis ini kurang atau tiada tekanan dari luar untuk memanfaatkan bahasa yang telah dipelajari.