KAEDAH PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA
Abdullah Hassan 1989 (seperti dalam Zamri Mahamod,2007)
menyatakan bahawa “proses pembelajaran
bahasa kedua (selepas ini ditulis sebagai B2) berlaku terhadap mereka yang
melebihi umur 5 tahun iaitu apabila pembelajaran B2 itu tidak lagi berlaku
secara semulajadi” (hal.142). Memandangkan hal itu, Krashen 1981 (seperti dalam
Zamri Mahamod, 2007) menyenaraikan pelbagai kaedah yang dapat membantu dalam
proses pembelajaran dan pemerolehan B2
a.
Kaedah tatabahasa terjemahan
Proses terjemahan merupakan cara yang penting dalam
mempelajari perbendaharaan kata. Menurut
Zulkifley Hamid (1994) kaedah ini terdiri daripada dua komponen iaitu kompenan
pertama yang merupakan kajian terperinci terhadap rumus-rumus nahu yang hendak
dipelajari dan komponen kedua pula adalah penggunaan terjemah dalam pengajaran.
Dalam kaedah ini, kefahaman terhadap isi tidak diberi keutamaan tetapi latihan
tatabahasa yang menggunakan terjemahan ke dalam bahasa ibunda diberi penekanan.
Pada permulaan pengajaran, para pelajar akan didedahkan kepada rumus-rumus nahu
bahasa yang hendak dipelajari. Seterusnya, guru akan memberikan contoh tentang
penggunaan rumus-rumus tersebut. Rumus-rumus kemudiannya akan dihafal oleh para
pelajar. Kelebihan kaedah ini ialah penutur B2 dapat memahami tatabahasa B2
dengan lebih mudah dan menggunakannya dengan betul. Oleh itu, penguasaan
terhadap perbendaharaan kata yang luas membolehkan seseorang lebih yakin ketika
bercakap dengan sesiapa pun.
b.
Kaedah terus
Menurut Zamri Mahamod (2007), kaedah yang diperkenalkan
oleh Michell West dan Harold Palmer sekitar tahun 1920 – 1935 menetapkan satu
peraturan iaitu pelajar tidak dibenarkan menggunakan bahasa ibunda. Kaedah ini kadangkala disebut juga sebagai kaedah
tentera kerana kaedah ini berjaya digunakan dan memberikan kesan yang amat
memuaskan semasa Perang Dunia Kedua. Dalam kaedah ini, penjelasan tentang makna
perkataan yang dipelajari sebagai B2 dilakukan sepenuhnya menggunakan B2 juga.
Menurut Zulkifley Hamid (1994), kaedah ini lebih mementingkan penguasaan
kemahiran pertuturan daripada penulisan. Oleh itu, para pelajar yang
mempelajari sesuatu B2 berkemungkinan mencapai tahap kefasihan yang memuaskan
serta lebih berkebolehan menghasilkan tuturan secara spontan.
c.
Kaedah Dengar dan Sebut
Dalam kaedah ini, pembelajaran bermula dengan dialog yang
mengandungi perbendaharaan kata dan unsur tatabahasa yang berfokus kepada
pelajaran. Teknik dengar dan sebut sangat penting untuk menguasai kemahiran
tatabahasa.
d.
Kaedah Ajuk – Hafaz
Dalam kaedah ini, tatabahasa dipelajari secara menghafaz
beberapa ayat asas melalui ajukan.
Menurut Zamri Mahamod (2007), kaedah ini yang tercipta dalam Rancangan
Bahasa Intensif oleh Persatuan Cendekiawan Majlis Amerika ini dikatakan amat
berkesan kerana faktor dorongan yang kuat, latihan intensif, saiz kelas yang
kecil dan model yang baik. Melalui kaedah ini makna ayat diberi dalam ungkapan
biasa yang digunakan dalam bahasa ibunda secara umum dan bukan menterjemah
perkataan demi perkataan. Kaedah ini sangat berkesan kerana melibatkan
kemahiran lisan seperti latihan bercakap, latihan menyebut perkataan dengan
betul dan kemahiran lisan yang lain.
e.
Kaedah Kod -
Kognitif
Dalam mempelajari sesuatu bahasa, seseorang harus
mengetahui sistem bahasa iaitu hukum-hukum dan norma-norma tertentu yang
terkandung dalam ilmu tatabahasa. Oleh itu, kaedah ini memberi penekanan kepada
aspek bacaan dan tulisan yang berkaitan dengan sintaksis, morfologi dan
fonologi. Dalam kaedah ini makna amat dititikberatkan dan aktiviti yang mencabar
kekreatifan sentiasa diwujudkan.
f.
Kaedah Gerak Balas Fizikal Keseluruhan ( Total Physical
Response : TPR)
Menurut Brown 1977 (seperti dalam Zamri Mahamod, 2007 )
kaedah ini menggabungkan kemahiran mendengar, memahami arahan dan bertindak
berdasarkan arahan yang diberi. Melalui kaedah ini juga pelajar harus diberi
peluang menunjukkan tindak balas dalam bentuk gerakan fizikal untuk membuktikan
bahawa seseorang memahami maksud perkataan atau ayat yang dipelajari. Dalam
pembelajaran dan pemerolehan B2, guru perlu menggunakan perkataan atau ayat
yang mudah terlebih dahulu sebelum memberikan perkataan atau ayat yang sukar
kepada pelajar. Melalui kaedah ini, pelajar B2 dapat memahami, mengingati dan
menghafal setiap perkataan atau ayat sama ada ketika berkomunikasi mahupun
dalam bentuk tulisan.
g.
Kaedah Suggestopedia
Brown 2000 (dalam Zamri Mahamod, 2007) menyatakan bahawa
suggestopedia merupakan satu lagi inovasi dalam pendidikan yang menjanjikan
kesan yang lebih hebat apabila seseorang menggerakkan fungsi otak ketika
pembelajaran bahasa. Melalui kaedah ini, aktiviti yang dijalankan ialah
membaca, melafazkan dialog, drama,lakonan dan sebagainya. Biasanya alunan muzik
digunakan sebagai latar. Oleh itu, suasana pembelajaran yang tenang, selesa dan
kondusif berjaya diwujudkan melalui kaedah ini.
Menurut Steinberg 1982 (seperti dalam Zulkifley Hamid ,1994) kaedah ini hanya
sesuai digunakan untuk kelas yang jumlah pelajarnya kecil. Kaedah ini kurang
sesuai untuk mereka yang tidak menggemari kesenian halus dan lagu-lagu klasik.